zondag 16 augustus 2009

Zenzo vertelt - De verdrijving van een Geest

De vrouw van een man wordt erg ziek. Op haar sterfbed, zegt ze tegen hem: "Ik hou zo veel van je! Ik wil je niet verlaten en ik wil niet dat je vreemdgaat. Beloof me dat je nooit met een andere vrouw zal zijn na mijn dood, of ik zal terug komen en je het leven zuur maken."

Een paar maanden lang weet de man andere vrouwen te ontlopen, maar dan ontmoet hij iemand en wordt verliefd. Tijdens de voornacht vooraleer zij in het huwelijk zouden treden, verschijnt zijn eerdere vrouw voor hem. Ze is boos op hem omdat hij zijn belofte niet heeft gehouden en elke nacht daaropvolgend verschijnt ze voor hem, om hem hieraan te herinneren en aan alles wat er tussen hem en zijn verloofde is gebeurd die dag, zo erg, dat de geest zelfd hun conversaties woord voor woord weet te herhalen en de man slaapt hierdoor erg slecht.


Wanhopig als hij is vraagt hij advies van een Zen-meester, die in de buurt van het dorp leefde. "Dit is een zeer slimme geest," zei de meester bij het horen van het verhaal van de man. "Dat klopt!" antwoordde de man. "Ze herinnert zich elk detail van wat ik zeg en doe. Zij weet alles!" De meester glimlachte: "Zo een geest moet je bewonderen, maar ik zal u vertellen wat te doen de volgende keer wanneer u haar ziet."

Die avond keerde het spook terug. De man reageerde precies zoals de zen meester hem had geadviseerd. "Je bent een slimme geest," zei de man: "Je weet dat ik niet voor je kan vernergen. Als je mij een antwoord geeft op mijn vraag, zal ik mijn verloving verbreken en alleen blijven voor de rest van mijn leven." "Stel je vraag," antwoordde de geest. De man schepte een handvol bonen uit een grote zak die op de vloer stond, "Zeg me precies hoeveel bonen ik in mijn hand heb."

Op dat moment verdween het spook en is nooit meer teruggekeerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
Zen Enzo en de gehele inhoud van http://zen-enzo.blogspot.com wordt beschermd middels copyright. Niet in enige vorm mag er publicatie plaatsvinden zonder expliciete toestemming.